İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

GTM’de Sunucu Tarafı Eti̇ketleme İle Google Ads Dönüşüm Taki̇bi̇

Google Tag Manager’ın sunucu tarafı etiketlemesinin beta sürümünden çıkmasının önündeki en büyük engellerden biri Google Ads. Sunucu tarafı etiketleme, hem dönüşümler hem de remarketing özelliklerinin sunucu tarafında yeniden üretilmesi için bir çözümü destekleyene kadar, sunucu kapsayıcılarının beta etiketini kaybetmesi pek olası değildir.

google tag manager da sunucu tarafı eti̇ketleme ile google ads dönüşüm taki̇bi̇
GTM’de Sunucu Tarafı Eti̇ketleme İle Google Ads Dönüşüm Taki̇bi̇

Şu anda beta etiketine ne olacağını söyleyemesek de, gerçek şu ki Google Tag Manager sunucu tarafı etiketleme kullanarak Dönüşüm izleme desteğini bulunuyorı. Her şey oldukça ilginç, çünkü yalnızca sunucudan satıcıya çağrıları değil, aynı zamanda tarayıcıdan sunucuya, tarayıcıdan satıcıya istekleri de içeriyor. Neden mi? Belki tahmin ettiniz: üçüncü taraf çerezleri. Bu makalede, size nasıl kurulum yapacağınızı göstereceğiz (şaşırtıcı derecede basit) ve ayrıca tüm kurulumun gerçekte nasıl çalıştığına (şaşırtıcı derecede zor) biraz ışık tutmaya çalışacağız.

İhtiyacınız Olan Bileşenler

Web Container’da, Google Analytics 4 Config etiketini yeni “Send to server container” seçeneğini kullanarak verileri “Sunucu Container’a” gönderecek şekilde yeniden yapılandırmanız gerekir. Bu, şimdiye kadar kullandığınız “transport_url” ayarının yerini alır.

Not! Google Ads ile sunucu tarafı etiketleme yalnızca Google Analytics 4 ile çalışır. Universal Analytics etiketleriyle çalışmaz.Burada önemli olan nokta, dönüşüm olaylarını Sunucu kapsayıcısına göndermek için GA4 web etiket(ler)inizi kullanacak olmanız ve bunların daha sonra uygun şekilde eşlenecek olmasıdır.  Server container’da (sunucu kapsayıcısında) bu iki etikete ihtiyacınız olacak:                                           Açılış sayfası işaretçilerini Google’a göndermek ve reklam tıklama bilgileriyle birlikte birinci taraf çerezlerini yazmak için bir Conversion Linker (Dönüşüm Bağlayıcı) etiketi.                                  Dönüşümlerin kendilerini izlemek için Google Ads Dönüşüm İzleme etiketleri.                                    Bunların her ikisi de tüm Sunucu kapsayıcılarında yeni, yerleşik etiket şablonlarıdır.                                      En baştan başlayalım.

Web: GA4 Yapılandırma Etiketini Güncelleyin

Google Ads kurulumunun çalışması için Google Analytics: GA4 Configuration etiketini yeni Send to server container ayarını kullanacak şekilde güncellemeniz ve transport_url alanını kaldırmanız gerekir.

yapılandırma etiketini güncelleyin
Web: GA4 Yapılandırma Etiketini Güncelleyin

Send to server container ayarını transport_url ile doldurduğunuz değerin aynısıyla doldurmanız gerekir: Sunucu konteynerinin kaynağı, yani yol seçiciye kadar olan URL. Örnek için yukarıdaki resme bakın.

GA4 Yapılandırma Etiketini Güncelleme Nasıl Çalışır?

Yeni Send to server container ayarını yaptığınızda, bu ayar iki şey yapar.

  1. transport_url öğesini Sunucu kapsayıcısına işaret edecek şekilde ayarlar. 
  2. first_party_collection alanını true olarak ayarlar.

İkincisi bu senaryoda oldukça önemlidir. Bu alanın amacı GA4’e (web’de) hedef makinenin Google Analytics’e ait bir bilgisayar olmadığını söylemektir. Bu, protokolün potansiyel olarak hassas verileri paylaşmasını sağladığı anlamına gelir, çünkü Sunucu konteyneri Google Analytics’e değil, web sitesini çalıştıran şirkete (umarız) ait bir şeydir.

First_party_collection etkinleştirildiğinde GA4, Sunucu konteynerinin tarayıcıya geri iletişim kurmasını sağlayan yeni bir protokol kullanacaktır.

sunucu dönüşüm yanıtı
GA4 Yapılandırma Etiketini Güncelleme Nasıl Çalışır?

Bu protokol esasen bir yanıt mesajıdır ve daha sonra GA4 web etiketleri tarafından ayrıştırılır ve buna göre tepki verirler (örneğin, yukarıdaki örnekte olduğu gibi isteği DoubleClick etki alanına gönderirler).

Bu konuya tekrar döneceğiz, ancak bunun yapıldığını söylemek yeterli çünkü Dönüşüm İzlemede hala üçüncü taraf çerezlerini kullanıyor.

Sunucu: Dönüşüm Bağlayıcı (Conversion Linker) Etiketi Oluşturun

Sunucu kapsayıcısında yeni bir Dönüşüm Bağlayıcı etiketi oluşturun. Bunu yerleşik etiket şablonları listesinde bulacaksınız.

dönüşüm bağlayıcısı
Sunucu: Dönüşüm Bağlayıcı (Conversion Linker) Etiketi Oluşturun

Sunucu konteynerinde All Pages adında yeni bir yerleşik tetikleyici vardır. Dönüşüm Bağlayıcısının tüm sayfalarda etkinleşmesini isteyeceğiniz için bunu etikete ekleyin.

All Pages tetikleyicisi, bir Sunucu kapsayıcısı İstemcisi tarafından oluşturulan page_view adlı bir etkinlik olduğunda ateşlenir.

Dönüşüm Bağlayıcı (Conversion Linker) Etiketi Nasıl Çalışır?

Conversion Linker (Dönüşüm Bağlayıcısı) etiketi iki şey yapar.

  1. Google Ads sunucusuna bir açılış sayfası işaretçisi gönderir.
  2. Sayfa URL’sinde gclid parametresi varsa veya istekte Google Ads’in birinci taraf çerezleri varsa, etiket yanıtta yeni FPGCLAW çerezini ayarlar ve tıklama kimliğini (Click ID)  depolama alanına yazar.

    açılış sayfası işaretçisi
    Dönüşüm Bağlayıcı (Conversion Linker) Etiketi Nasıl Çalışır? 1
  3. Açılış sayfası işaretçisi çok açıklayıcı değildir. Sadece Google Ads’e geçerli URL ile bir ping gönderiyor. Doğal olarak, URL gclid parametresini içerebilir, bu nedenle bunun reklamlara yapılan tıklamaları doğrulamak için kullanıldığını tahmin ediyoruz.

    fpgclaw çerezi
    Dönüşüm Bağlayıcı (Conversion Linker) Etiketi Nasıl Çalışır? 2
  4. FPGCLAW çerezi, Google Ads Click ID’yi birinci taraf çerezine yazarak önceden var olan Google Ads çerezlerini kopyalıyor gibi görünüyor. Doğal olarak, bir Set-Cookie sunucu yanıtında yapıldığı için, izleme korumalarına karşı daha iyi korunur.

Sunucu: Google ADS Dönüşüm İzleme Etiketi Oluşturun

Yukarıdaki işlemlerin ardından, sunucuda bir Google Ads Dönüşüm İzleme etiketi oluşturabilirsiniz. Bunu, aynı etiketi bir web kapsayıcısında yapılandırdığınız gibi yapılandırırsınız.

google ads dönüşüm etiketi
Sunucu: Google ADS Dönüşüm İzleme Etiketi Oluşturun

Bu özel dönüşüm için, kullanmak istediğiniz tetikleyicide ateşlenecek şekilde ayarlayın. Yukarıdaki örnekte, GA4 İstemcisi tarafından oluşturulan bir add_to_cart Event’ini görebilirsiniz.

Google ADS Dönüşüm İzleme Etiketi Nasıl Çalışır?

İşlerin ilginçleştiği yer burasıdır.

Dönüşüm Bağlayıcısı etiketi tarafından FPGCLAW‘da depolanan gibi birinci taraf bir Click ID mevcutsa Sunucu kapsayıcısı dönüşüm Event’ini doğrudan Google Ads sunucularına gönderir.

google ads dönüşüm
Google ADS Dönüşüm İzleme Etiketi Nasıl Çalışır? 1

Bu “normal” bir Google Ads Dönüşüm isteğidir. Diğer şeylerin yanı sıra dönüşüm kimliğini, dönüşüm etiketini ve gclaw parametresindeki Click ID (Tıklama Kimliğini) içerir.

Ancak daha sonra Google sunucusundan gelen yanıta baktığınızda, bunun DoubleClick etki alanına 302 yönlendirmesi olduğunu görürsünüz.

dönüşüm doubleclick
Google ADS Dönüşüm İzleme Etiketi Nasıl Çalışır? 2

Neden mi? Çünkü Google Ads Dönüşüm etiketinin, dönüşüm bilgilerini kullanıcının kimliğiyle birleştirmek için DoubleClick etki alanıyla iletişim kurması gerekir ve bu da DoubleClick’in çerezlerini üçüncü taraf bağlamında okumasını gerektirir.

Ancak, Sunucu kapsayıcısı üçüncü taraf çerezleriyle çalışamadığından, işler karmaşıklaşır.

Olan şey, Sunucudan gelen HTTP yanıtının (yani add_to_cart olayı için), tarayıcıdaki GA4 kütüphanesine bunun yerine DoubleClick isteğini oluşturması talimatını veren bir mesaj içermesidir.

sunucu yanıtı sepete ekle
Google ADS Dönüşüm İzleme Etiketi Nasıl Çalışır? 3

Ve elbette, ağ isteklerine bakarsanız (üçüncü taraf çerezlerini destekleyen bir tarayıcıda), tarayıcının Google sunucularına yaptığı istekleri görürsünüz:

google sunucu istekleri
Google ADS Dönüşüm İzleme Etiketi Nasıl Çalışır? 4

Tarayıcıda birinci taraf Click ID bilgilerinin kayıtlı olmaması durumunda, Sunucu kapsayıcısı Google sunucularına doğrudan bir istek göndermez. Bunun yerine, üçüncü taraf çerezlerinin alınabilmesi için tarayıcıya istekleri göndermesi talimatını verir.

Tarayıcı üçüncü taraf çerezlerini desteklemiyorsa tahmini olarak, Click ID mevcutsa dönüşüm ölçümünüzün gayet iyi çalışacağı yönünde. Ancak, üçüncü taraf çerezleri olmadan tıklama ve dönüşüm genel bir Google kullanıcısına atfedilemeyeceğinden, dönüşüm izleme için ne tür kitleler kullanabileceğiniz veya oluşturabileceğiniz konusunda sınırlamalar olabilir.

Benzer şekilde, birinci taraf Click ID mevcut değilse Google’ın, kullanıcının reklamla etkileşime geçip geçmediğini görmek için üçüncü taraf çerezlerini kullandığını tahmin ediyorum. Dolayısıyla, üçüncü taraf çerezleri desteklenmiyorsa bu geri dönüşü kaybedersiniz.

Consent (İzin) Moduyla Etkileşim

Consent Modu ne olacak? ad_storage reddedilirse ne olur ya da daha sonra izin verilirse?

Consent Reddedilirse: İlk olarak, Conversion Linker etiketi Google sunucularına landing page (açılış sayfası) işaret ping’ini gönderir, ancak HTTP yanıtına FPGCLAW çerezini yazmaz.

Landing page işaretçisi, Consent Modunun etkin olduğunu belirten parametreler içerir. Bunlar, Google’a talepteki tüm tanımlayıcıları yok sayması ve yalnızca dönüşüm modellemesi için anonim veriler toplaması talimatını verir.

onay modu bağlayıcı ping
Consent (İzin) Moduyla Etkileşim 1

Dönüşüm İzleme etiketi, birinci taraf tıklama tanımlayıcısı mevcut olsa da olmasa da sunucudan sunucuya isteği normal şekilde gönderir:

dönüşüm onay modu
Consent (İzin) Moduyla Etkileşim 2

Sayfa URL’sinde gclid parametresi varsa, bu Google Ads’e gönderilir (bu senaryoda Reklam çerezlerine gerek yoktur).

tıklama kimliği onayı ile dönüşüm pingi
Consent (İzin) Moduyla Etkileşim 3

Consent (izin) verildi olarak değişirse: Bununla birlikte, izin verildi olarak değişirse, GA4 web etiketi tepki verir.

Page_view isabeti derhal Sunucu kapsayıcısına yeniden gönderilir. Bu kez consent kısıtlamaları söz konusu değildir, bu nedenle hem GA4 etiketleri hem de Google Ads etiketleri çerezlerin etkin olduğu normal ping’den faydalanabilir.

Bu, Dönüşüm Bağlayıcısının (Tüm Sayfalarda ateşlendiğini varsayarsak) tekrar ateşleneceği ve bu kez FPGCLAW çerezini yeniden yazacağı anlamına gelir.

Buna ek olarak, Google Analytics 4 kullanıcı arayüzünde dönüşüm olarak işaretlediğiniz diğer tüm eventlere tekrar gönderilecektir.

Başka bir deyişle, add_to_cart Google Ads dönüşüm eventinizin onay verilir verilmez çerezlerle ve tüm özelliklerle gönderilmesini istiyorsanız, Google Analytics 4 kullanıcı arayüzüne gitmeniz ve add_to_cart eventini bir dönüşüm olarak işaretlemeniz gerekir.

sepete ekleme dönüşümü
Consent (İzin) Moduyla Etkileşim 4

GA4 UI (kullanıcı arayüzü), gtag.js kütüphanesine, onay verildikten sonra isabetleri tekrar gönderirken add_to_cart dönüşüm etkinliğini hesaba katması talimatını verecektir. İzin verildikten sonra kütüphanenin tekrar göndermesini istediğiniz tüm eventler için bunu yapmanız gerekir!

Not! İsabetler tekrar gönderilse bile Sunucu konteyneri, ad_storage‘ı desteklemedikleri sürece etiketlerin tekrar tetiklenmesini önleyecektir.

Bu arada, bu analytics_storage için de geçerlidir (tabii ki bu durumda Ads’e hiçbir şey gönderilmez). analytics_storagegranted‘ olarak ayarlandığında, GA4 page_view ve daha önce gönderilen tüm cookieless dönüşüm olaylarını otomatik olarak tekrar toplar.

Yeni API

Son olarak, yeni bir Özel Şablon API’si var: sendPixelFromBrowser. Bu API bir GA4 web etiketi ile birlikte çalışır. API çağrılırsa ve istek bir GA4 web etiketinden gelirse, API yukarıdaki Google Ads etiketleriyle aynı protokolü kullanarak piksel isteğini tarayıcıya geri gönderir.

GA4 web etiketi daha sonra bu talimatı alır ve isteği tarayıcı aracılığıyla gönderir.

Bu, üçüncü taraf çerezlerinin çalışmasını gerektiren diğer satıcıların, şablonlarını doğrudan sunucudan sunucuya vuruşlar yerine tarayıcıyı kullanacak şekilde tasarlamak için bu API’yi kullanabileceği anlamına gelir.

Not! Bu yalnızca GA4 web etiketi ile çalışır. İstek başka bir gönderim kaynağından geliyorsa, API amaçlandığı gibi çalışmayacaktır.

Özet

Gördüğünüz gibi, Google Ads takibini kurmak oldukça basit. Ancak akışı anlamak gerçekten de başka bir şey.

Aslında kurulumun işleyişinin sadece üçüncü taraf çerezlerine dayanıyor olması biraz hayal kırıklığına uğratabilir.

Tarayıcıyı tüm ayak işlerini yapmaya zorlamak, sunucu tarafı etiketlemenin en önemli güvenlik avantajlarından bazılarının (yalnızca birinci taraf bağlantılara güvenme, daha sıkı İçerik-Güvenlik Politikaları) daha fazla veri elde etmek için terk edilmesi gerektiği anlamına geliyor.

Google’ın Geliştirilmiş Dönüşümler gibi yalnızca birinci taraflara yönelik bir yaklaşım için neden daha agresif bir şekilde bastırmadığını merak ediyoruz. En azından web sitesi ve sunucu tarafı etiketleme kurulumu, tarayıcıdan kaynaklanan üçüncü taraf isteklerine bırakılmak yerine kontrolü elinde tutacaktır.

Belki de Google veri toplama yöntemlerinde köklü değişiklikler yapmadan önce Privacy Sandbox girişiminin sonuçlanmasını bekliyordur. Kim bilir?

Her neyse. Bizce Google Ads için bu kurulum oldukça güzel çünkü çok sorunsuz (güvenlikle ilgili yukarıdaki sorunlara rağmen). Kurulumu, web konteynerindeki ilgili bileşenlerin kurulumu kadar “kolay”.

Tarayıcıya bir şey yapması için talimat verme protokolünün dahiyane bir çalışma, ancak sunucu tarafı etiketlemenin sihrini gerçekleştirmesi için GA4 ve gtag.js’ye olan bağımlılığın artması konusu düşündürüyor. Bu gelecekte daha fazla görmek isteyeceğimiz bir eğilim değil, ancak Google’ın zaman geçtikçe daha sıkı ve daha sıkı bir entegrasyon için zorlayacağına dair bir önsezi var.

İlk yorum yapan siz olun

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir